Köpvillkor
Leverans och frakt
Vi skickar vanligtvis våra försändelser med Postnord. I vissa fall kan expressbud användas. Vid sällsynta undantag, exempelvis vid leverans från fjärrlager, kan ett annat fraktbolag än det valda behöva användas. Vårt mål är alltid att säkerställa en snabb och trygg leverans. Leveranstiden varierar beroende på produkt. Tiderna som anges på produktsidorna är uppskattningar – i de flesta fall levereras dina produkter inom den angivna tidsramen. Lagerkraft (NSX AB) ansvarar inte för eventuella kostnader eller förluster som kan uppstå vid försenad leverans. Vill du veta mer om leveranstiden för en specifik produkt? Kontakta oss gärna på 010-153 90 50 eller via vårt kontaktformulär.
I fraktavgiften ingår hantering och förpackning samt kostnader för porto. Transportavgifterna varierar beroende på totala vikten och volymen för försändelsen. Vill du ha ett köp med flera produkter skickade till olika leveransadresser eller vid två olika tillfällen, ber vi dig att kontakta oss så fort du fått ditt ordernummer av oss. Särskild försiktighet vidtas för att skydda ömtåliga föremål. Fraktpaketen som de skickas i är rätt dimensionerade och dina produkter är väl förpackade.
För leveranser utanför EU gäller exportregler. Vi skickar varorna enligt DAP (Incoterms). Detta innebär att köpare/leveransmottagare är ansvarig för eventuella tullavgifter, importmoms eller andra kostnader som kan tillkomma vid införsel i mottagarlandet.
Garantier
Vi erbjuder alltid minst ett (1) års garanti. I de fall där garantin är längre än ett (1) år anges det på produktsidan. Garantin täcker funktionsfel. Du skall vara uppmärksam på att garantin inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t.ex. åsknedslag). För batterier gäller 6 månaders garanti.
Betalning
För privatpersoner erbjuder vi Klarna. Villkor för Klarna finner du här.
Betalning via Ledyer (endast företagskunder)
Vår betalningsleverantör Ledyer tillhandahåller betalning via faktura och kort för kunder som är företag, förening, kommun eller någon annan verksamhetstyp. I kassan finner du Ledyers villkor. Genom att slutföra ditt köp godkänner du som kund villkoren samt det betalningsansvar som din order medför. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Detta är Ledyers villkor och inget som Lagerkraft kan påverka eller hållas ansvariga för. För frågor om betalning hänvisar vi till Ledyer.
Vid kortbetalning fyll i den obligatoriska informationen. Ingen betalningsavgift tillkommer.
Vi accepterar Visa och Mastercard och vid beställning reserveras beloppet på ditt konto men dras inte förrän vi har skickat din order.
Du kan bli ombedd att verifiera din betalning via 3D Secure (även benämnd “Verified by VISA” eller “MasterCard Secure” beroende på vilken kortutgivare du har). Denna process ägs av din bank och om du skulle uppleva problem med att genomföra verifieringen under betalningstillfället, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
OBS! Om ditt kort inte godkänns och inget belopp kan dras, visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Tänk på att även om betalningen inte blev godkänd, reserverar vissa kortutgivare beloppet. Detta kan innebära att du inte kan använda det reserverade beloppet på ett tag. Skulle du uppleva något av dessa problem, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
Ångerrätt – Privatpersoner
Tidsfrist: Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan.
Så gör du: Registrera alltid ärendet i vårt kontaktformulär. När ärendet är registrerat skickar vi dig en förbetald returetikett och fullständiga instruktioner via e‑post.
Skick på varan: Produkten ska returneras komplett (alla tillbehör, manual, originalförpackning, inner‑ och ytteremballage). Du får prova varan varsamt, men vid tydliga spår av användning kan vi göra ett avdrag för värdeminskning baserat på en objektiv, rimlig och transparent bedömning.
Kostnader: Vid ångerrätt återbetalar vi endast produktens pris. Vi drar av en returfraktkostnad som motsvarar det belopp du betalade för frakten från oss till dig vid beställningstillfället. Den ursprungliga fraktavgiften återbetalas inte.
Återbetalning: Återbetalning sker med samma betalningssätt senast 14 dagar från det att vi mottagit och godkänt din retur.
Returer ska skickas som spårbart företagspaket till vår godsmottagning på adressen nedan (alternativ returadress kan anges i returportalen och ska då följas). Vår godsmottagning har öppet 09:00–17:00 helgfria vardagar.
Returadress:
Lagerkraft
Ingrid Horns Torg 2
136 36 Handen
Ej uthämtat paket
Om du inte hämtar ut ditt paket hos ombudet inom den liggetid 7 dagar och det returneras till oss, debiteras du en avgift på 400 kr (inklusive moms) för frakt och administration.
Förlängd liggetid: Det är möjligt att förlänga liggetiden till 14 dagar. Detta kan göras genom PostNords app eller genom att söka upp försändelsen på PostNords hemsida.
Ångerrätt – Företag
Vid köp som görs av företag gäller köplagen och någon ångerrätt lämnas inte. Avbeställning kan beviljas kostnadsfritt om ordern ännu inte behandlats eller skickats. Eftersom vissa beställningar expedieras direkt behöver du kontakta oss omgående om du vill stoppa ordern. Ingen avbeställningsavgift tas ut.
Har du frågor är du välkommen att fylla i vårt kontaktformulär eller ringa oss på 010-153 90 50.
Skadat emballage vid leverans
Om du vid leverans upptäcker att paketet är skadat, be chauffören notera skadan vid mottagandet av godset i sin handdator eller på mottagarkvittot. Fota alltid skadorna på emballaget innan du öppnar det. Om innehållet har tagit skada så bör du göra en reklamation hos oss. Är ytteremballaget helt, men innehållet skadat (dold skada) bör du skicka bilder på emballaget och innehållet till oss inom 4 arbetsdagar.
Signeras mottagandet av godset utan anmärkning anses godset ha avlämnats i fullgott skick. NSX AB kommer inte att hållas ansvarig för transportskador om användaren / köparen inte ber chauffören notera skadan.
Reklamationer
Vi kontrollerar alla varor innan de skickas, men skulle produkten vara skadad eller defekt gäller följande:
Tidsfrister: Transportskador ska anmälas inom 2 veckor efter mottagandet. Fabrikations‑ eller produktfel kan reklameras upp till 3 år, men felet ska anmälas så snart det upptäcks (anmälan inom 2 månader anses alltid inom skälig tid).
Så gör du: Registrera reklamationen via vårt kontaktformulär och bifoga tydliga foton eller video om felet är synligt.
Retur & frakt: Vi skickar en förbetald returetikett. Du betalar alltså inget i förskott.
Återbetalning/ersättning: Vid godkänd reklamation ersätter vi hela köpesumman, inklusive alla fraktkostnader, inom 14 dagar efter att vi mottagit och godkänt returen.
Eventuella tvister löses av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://commission.europa.eu/
Kontaktuppgifter
Lagerkraft (NSX AB)
Ingrid Horns Torg 2
136 36 Handen
Telefon: 010-153 90 50
E-post: [email protected]
Organisationsnummer: 559480-8577